Webes és marketinges átverések

webes atveres

Nagyon sok rémtörténetet hallottam már vállalkozóktól, hogy milyen trükkös módszerekkel próbálják más webfejlesztők, weboldal készítők vagy onlinemarketingesek lehúzni/átverni/túszul ejteni a kedves ügyfelet. Összegyűjtöttem néhány dolgot, amit mindenképpen tudnod kell, hogy jó döntést hozhass, amikor online kivitelezőt választasz.

A domain legyen a Tiéd!

A leggyakoribb túszejtő trükk az, amikor a kivitelező felajánlja, hogy segít intézni a domainvásárlást, majd a saját nevére vásárolja meg a kiszemelt domaint. Ezzel az a gond, hogy innentől kezdve a teljes domain (tehát az url és az email cím végződések is) a kivitelező tulajdona, tehát nem a miénk. Ha otthagyjuk őket, akkor jön a zsarolás, hogy elveszíthetjük az addigra sok pénzből felfuttatott linkjeinket, és kezdhetjük előlről. Mindig a saját nevünkre vásároljuk meg a domaint, nagyon egyszerű az ügyintézés, ha vásároltunk valaha online bármit, akkor ez is menni fog, ne engedjük át ezt a feladatot!

Egyedi weboldal

Sokan ígérnek egyedi fejlesztésű weboldalt, és végül kiderül, hogy egy 20ezer forintos sablont kattintottak össze, aminek ráadásul éves frissítési díja is lehet.

Mikor gyanakodjunk? Azt tudni kell, hogy a valóban egyedi fejlesztés mindig több időbe telik. Az első lépés az igényfelmérés, amikor az ügyféllel átbeszéljük a vállalkozás terveit, céljait, marketingstratégiáját. Utána következik a drótváz majd a webgrafikai tervezés. Ha ezek a lépések kimaradnak, akkor biztosan nem tervezték meg egyedileg az oldalunkat.

Mindig kérdezzünk rá, hogy milyen módszerrel készítik az oldalunkat, és a felhasználói és szerzői jogokat is tisztázzuk. Ha ezeket a pontokat sem veszik komolyan, akkor jobb, ha elkezdünk gyanakodni, kérjünk tanácsot ügyvédünktől, vagy informatikai szakértőtől.

Bővítmények

Amennyiben valamilyen CMS rendszert, pl WordPress-t használsz, akkor szükség lehet bővítményekre bizonyos funkciókhoz. Arra figyelj, hogy ezeket is a vállalkozásod nevére vásárold meg, mert ha nem a tiéd, akkor bármikor lekapcsolhatják, vagy ha elfelejti kifizetni az éves díjat a kiviteleződ, akár szét is eshet az oldalad. Azért is jobb, ha Te vásárolod meg, mert így biztosan jogtiszta bővítmény lesz az oldaladon. Egy feltört vagy kétes eredetű pluginnal az oldalad biztonságát is kockáztatod!

Jelszavak

Mindig legyen teljes hozzáférésed a tárhelyedhez, ha van, akkor cpanel és ftp is legyen. Minden email címhez és a WordPress-hez is legyen admin jogosultságú fiókod.

Ha használsz Google termékeket, pl. Analytics, Ads, Search Consol, mindenhez legyen admin jogod (tehát ne csupán olvasási, mert azzal később egyszerűen kizárhatnak a fiókodból). Csak azoknak legyen hozzáférése minden ilyen fiókhoz, aki valóban aktívan neked dolgozik, a régi felhasználóneveket mindig ki kell takarítani.

Csodamarketing

Az online marketing területén is rengeteg a csaló, itt már nehezebb eldönteni, hogy a kiválasztott kivitelező jó munkát végez-e. A megfelelő szakember kiválasztásáról korábban már írtam egy bejegyzést, itt inkább a gyanús ígéreteket sorolnám fel.

Mindenképpen kezdj gyanakodni, ha bármilyen titkos (drága) módszert ajánlanak, amivel a Google találati listáján biztosan az első helyre kerülsz. Ilyen csodamódszer nem létezik, de sajnos még mindig sokan elhiszik, hogy munka nélkül, csupán egy nagyobb összeg befizetésével letudható a keresőoptimalizálás. Az egyetlen módja annak, hogy előre kerülj kerülj a Google-nál, az az, hogy minőségi, a keresési szándéknak megfelelő és szemantikailag korrekt tartalmat hozol létre, amely tartalmazza a megfelelő kulcsszavakat.

Az általános ígéretek, amik esetén ki kell gyulladnia a piros lámpának:

  • Gyors eredményt ígér, akár néhány hét alatt forgalomnövekedés jöhet. Egy átlagos online marketing kampány első 2-3 hete tanulási szakasz, nem hoz még jó eredményt, a keresőoptimalizálás pedig több hónapos munka után mutatja csak az első kisebb eredményeket.
  • Garanciát vállal olyan dologra, amire nincs teljes hatása (pl. a fent említett SEO eredmények).
  • Nem néz utána a vállalkozásodnak, általános árajánlatot ad.
  • Nem nézi meg a legutóbbi Google Analytics eredményeket.
  • Nem határoz meg konkrét célokat, nem használ KPI-okat.
  • Túl olcsó vagy túl drága (ez mindig mindenben gyanús).

Ha további kérdésed van, várlak szeretettel egy tanácsadásomon, ahol alaposan át tudjuk beszélni a vállalkozásodat érintő témákat.


Vissza a blogra

További cikkek