Mi az a brief?

Mi az a brief

A brief egy írásos összefoglaló, amit a Megrendelő készít az adott feladatról, melyben megadja a feladat kidolgozásához szükséges információt a kivitelezőnek. Az, hogy milyen részletességgel van kidolgozva egy brief, többnyire attól függ, hogy a Megrendelő mennyire ismeri a lehetőségeket, és mennyire pontosan tudja meghatározni, hogy mit szeretne.

Weboldal-készítés esetében sokszor kapok ennyit briefként: „Szükségem van egy bemutatkozó weboldalra, vagy inkább Landingre, pár sorban lenne szöveg rólunk, a szolgáltatásainkról, és az elérhetőségekről. Jó lenne hirdetni is online.”

Ennyi információ alapján nem lehet pontos árat megadni, és a feladatot sem lehet pontosan meghatározni.

Weboldal készítés esetén a brief jó, ha tartalmazza:

  • A megbízó tevékenységi köre, főbb tudnivalók a vállalkozás történetéről és terveiről.
  • Miért van szükség az új weboldalra?
  • A megbízás célja, konkrét leírása. Az nem elég, hogy kell egy weboldal. Mi a célod azzal a weboldallal, szeretnél-e marketing kampányt is indítani, milyen funkciókra van szükséged most, és ha tervezel később új funkciókat, azokat is érdemes itt megemlíteni.
  • Milyen célokat szeretnél elérni a vállalkozásodban, és miben kell a weboldalnak ezt támogatnia?
  • A terméked vagy szolgáltatásod részletes bemutatása.
  • Célcsoportod, buyer perszónák bemutatása, ha nincs ilyen konkrétan, vagy nem tudod, akkor írd le egy átlagos vásárlód/ügyfeled tulajdonságait.
  • Konkurencia bemutatása. Miben jobbak, miben gyengébbek nálad? Van-e valami, amit adaptálnál tőlük, vagy olyan, amit semmiképpen nem csinálnál?
  • Timing – mikorra kell elkészülnie a munkának? Lehet szakaszokra bontani a projektet?
  • Arculat és kommunikációs stílus: ezek tudatosan vannak használva, vagy még nincs kialakítva? Ha van arculatod, azon szeretnél-e változtatni, vagy szigorú szabályokat kell követni a projekt során?
  • Tartalomstruktúra meghatározása az oldalon. Hány aloldal lesz, milyen lesz az oldal szerkezete?
  • Redesign esetén: mi maradjon meg a régi tartalomból, funkciókból, szükség van-e az url-ek megtartására.

Összességében tehát ez egy jól kidolgozott dokumentum, amely kitér a weboldal készítés minden fontos elemére. Van, amikor már az árajánlat-kérés úgy történik, hogy a teljes brief kész van, és az alapján van kikérve az ár, de olyan is előfordul, amikor a megbízóval együtt rakjuk össze ezt a dokumentumot.

Weboldal készítés esetében a még pontosabb feladatmeghatározás a specifikáció. Ez már a technikai részleteket is tartalmazza, főleg akkor van létjogosultsága, ha több ember is dolgozik az adott projekten, tehát nem ugyanaz a szakember végzi az oldal kódolását, mint aki tervezte. A specifikáció kidolgozását már nem az ügyfél szokta végezni, hanem többnyire a kivitelező.

Ha szeretnél többet megtudni a témáról, vagy támogatásra van szükséged a briefed megírásához, akkor keress bizalommal, szívesen segítek!


Vissza a blogra

További cikkek