Blog

Webdesign trendek 2022

Írta: Pásti Edina
2021.11.08.

A webdesign trendek évről évre változnak, ez egy nagyon dinamikusan változó, fejlődő terület mind a technológiai megoldásokat tekintve, mind a design elemek szempontjából. Ha nem szeretnénk, hogy weboldalunk konverziós rátája (x látogatóból y vásárló lesz) azért csökkenjen, mert honlapunk idejétmúltnak, és technológiailag lemaradottnak számít, akkor érdemes évről évre picit frissíteni rajta.

Nézzük, mik azok a tényezők, amik a jelenlegi főbb trendet befolyásolják. Még mindig itt a pandémia a nyakunkon, ami amellett, hogy jelentős társadalmi és gazdasági változásokat hozott, jelentősen átformálta mind a vásárlási szokásainkat, mind a weben töltött idő mennyiségét, hiszen sokaknak az egyetlen kapcsolódási pont a külvilággal a web volt az elmúlt időszakban. A home officeban dolgozók aránya is magas még mindig, így a személyes kapcsolattartást sok esetben teljesen felváltotta a digitális interakció. Ma már senki sem lepődik meg, ha kap egy Zoom meghívót, vagy online kell benyújtania a kérelmet a gyermeke orvosi igazolásáért.

Mivel egyre több dolgot tudunk az Interneten intézni, egyre nagyobb elvárás az, hogy a weboldalak letisztult, könnyen használható felületek legyenek. Ma már senki nem áll neki egy nem reszponzív (tehát a mobiltelefon kijelzőméretéhez nem alkalmazkodó) oldalt nagyítgatni, hogy el tudja olvasni a szöveget. Egyszerűen továbbnavigál, úgyhogy ezek az elavult oldalak szépen mennek a süllyesztőbe, hiszen ma már az oldalak 60-70%-át mobiltelefonnal böngésszük, és ez az arány folyamatosan növekszik.

Mi az, ami 2022-re várható?

  1. Egyszerűsítés, minimal design

Kevesebb szöveg, átláthatóbb felületek, egyértelmű call-to-action és nagyobb negatív terek. A vizuális ábrázolás kerül előtérbe, mert képről gyorsabban értelmezzük a mondandót, mint hosszú szövegekből. A webes formanyomtatványok is átláthatóbbak és egyszerűbbek.

 

  1. Biztonság

Nem csak az egyre szigorodó adatvédelmi szabályozások miatt van szükség a biztonságos online környezet megteremtésére. Sokan élnek félelemben, bizonytalanságban a pandémia okozta helyzet miatt, ezért természetes igényük az élet minden területén a nyugalom és a biztonság. Kockázatkerülőbbek és óvatosabbak lettek az emberek, illetve a folyamatos kiberbiztonsági figyelemfelhívások is meghozzák lassan az eredményüket, már egyre többen ellenőrzik le, hogy hol vásárolnak, ki és milyen adatot kér be tőlük.

 

  1. Személyre szóló tartalom

A követőkódoknak köszönhetően ma már könnyedén személyre szabható akár a weboldal tartalma, akár a remarketing hirdetések is. Így a felhasználó a számára érdekes vagy fontos tartalmakat kapja, megkönnyítve a keresgélést az adott témában. Ha beírod a Google keresőbe, hogy natúr szappan, akkor talán már nem lepődsz meg, ha napokig szembejönnek veled a szappanhirdetések a Facebooktól elkezdve a kedvenc hírportálod hirdetősávjain át az e-mail marketingig. Mostanra annyira megszoktuk már ezeket, hogy el is várjuk ezeket az ajánlásokat.

 

  1. Chatbotok

Az utóbbi években dinamikus fejlődést láthatunk ezen a területen és egyre több magyar verzió is megjelent. A klasszikus ügyfélszolgálatot sok esetben kiváltó, de legalábbis munkájukat megkönnyítő chatbotok egyre elfogadottabbak is, bár itthon azért lassabban adaptáljuk ezt a technológiát.

 

  1. Interakciók és animációk

Egyszóval mozgás, dinamika kell az oldalakra, valami, amit irányíthatunk. Akár egy egérmutatóra reagáló ikon, vagy egy csúszkákkal állítható kalkulátor. Ettől lesz az egész oldal „élő”, nem csak egy statikus szövegkupac. Itt is a kevesebb több elve igaz, hódítanak a mikro-animációk, amikor egy viszonylag nagy felület csupán kis része mozog.

 

  1. Mobil-nézet és hüvelyujj-kímélő megoldások

Ma már nem kérdés, hogy a tervezést mobile-first szemlélettel kell végezni, azaz először mobilra kell megtervezni az oldal drótvázát, és csak utána hozzáadni az asztali gép nézetet. Mivel döntően mobilról netezünk, azt a szempontot se hagyjuk ki, hogy a nagyon hosszú oldalak legörgetése bizony komoly izommunkát jelent ujjaink számára, ezért átgondolandó, hogy hogyan tagoljuk az oldalaink tartalmát. Egy hosszú galéria képeit például érdemes mobilon oldalra lapozható verzióban feltenni, ami automatikusan is lapozódik.

 

  1. Dark mode

Egyre több magyar oldalon is elérhető már a sötét téma, amikor a weboldalt világos árnyalútól sötétté alakíthatjuk. Ez például esténként kifejezetten jól jön, mert nem világít az arcunkba a fehér háttér, pihentetőbb a szemnek az olvasás. Ezek az apró dolgok mind növelik a felhasználók elégedettségét, érdemes gondolni rá, főleg, ha sok szöveges cikkünk van.

 

Nem tudjuk, meddig tart még ez a bezártság, és a home office mennyire marad meghatározó, de az biztos, hogy a pandémia okozta felhasználói szokások nagy része már velünk marad, mert teljesen beépültek a hétköznapjainkba.


Vissza a blogra